2007. augusztus 11., szombat

Megbukott a hibrid-hajtás?

teljes cikk az indexen


Jövőbe mutató hajtások
Új generációs dízel: kizárólag óriási befecskendezési nyomással, sok, mikrofúvókás adagolófejjel, közös nyomócsöves rendszerben működő befecskendezéssel, részecskeszűréssel, NO(x)-semlegesítéssel valósítható meg. Egy ilyen, kétliteres, négyhengeres dízel előállítása drágább, mint egy ötliteres, V8-as, modern V8-as benzinmotoré

Start-stop/generátor-önindító: a hagyományos önindító és generátor helyett a lendkerék körüli pajzs indítja az autót, termeli az áramot. Rövid állás után lekapcsol a motor, a kuplung lenyomásakor újraindul. A legolcsóbban megvalósítható, jelentős fogyasztáscsökkenéshez vezető technika. Ez is csak városban jelent előnyt, mint a hibrid

Elektromos: a legegyszerűbb, kell hozzá akku, villanymotor, oszt' kész. Baja a kis hatótáv, a nagy tömeg, a lassú feltöltés

Hibrid: kis sebességnél csak villanymotor hajt, országúton a belsőégésű motor viszi az autót, nagy sebességnél, gyorsításnál mindkettő beszáll. A kettő ügyes közlőművel kapcsolódik egymáshoz, a villanymotor hajtásához szükséges elektromos töltés fékezéskor, guruláskor jut az akkuba. Vagy ha kimerül, a belsőégésű tölti. Előállítása szintén nem olcsó, és csak városban, elsősorban araszoló üzemben jelentős az üzemanyag-megtakarítás

E85: egy hagyományos benzinmotor minimális átalakítással alkalmas az E85-ös alkohol-benzin elégetésére is. Hagyományos autóba tölteni nem szabad, mert szétmállanak a tömítések, csövek. Az E85 nem tudja kiváltani a kőolajat, mert például az USA E85-tel való ellátásához a teljes mezőgazdaságot át kellene állítani kukoricatermesztésre. És a teljes évi termést elvinné az egy hónap alatt elhasznált E85 mennyisége

Hidrogénhajtás: a hagyományos, dugattyús motor könnyen átalakítható hidrogénes üzemre is. Elég sokat fogyaszt, nagy tartályt kell cipelni, ami közlekedésbiztonsági problémákhoz vezet. Már nem fejlesztenek ilyeneket

Tüzelőanyagcella: hidrogénnel megy ez is, de keveset kér belőle, ezért kis tank is elég. Az autó alapvetően elektromos hajtású, a tüzelőanyagcellából két szál vezeték lóg ki. A cellában a hidrogén ellenőrzött körülmények között egyesül a légköri oxigénnel, de ehhez át kell küzdenie magát egy platinakatalizátoron, közben ezzel áramot termel. A kipufogón át víz távozik, az autó pedig kis helyen sok üzemanyagot tud magával vinni. Hátránya, hogy hidrogén kell a működéshez, ami molekuláris formában nemigen hozzáférhető a Földön, készíteni kell

Nincsenek megjegyzések: